Leverans

Frakt

Förutsatt att alla varor du beställt finns i lager skickar vi din order inom 1-3 arbetsdagar (1-2 vardagar tillkommer för kunder med lantbrevbärare). Skulle något vara tillfälligt slut så skickar vi ditt paket så fort varan finns åter i lager. 

Vid röda dagar samt helgdagar kan leveranstiden bli fördröjd pga. högt tryck hos fraktbolagen. 

Vid adressändring, namnändring eller annan ändring på order som redan är skickad tillkommer en avgift om 250 kr. Om du kontaktar oss innan din order har skickats så kostar det självklart ingenting.

De flesta av våra leverantörer levererar till oss på några dagar, men det kan ta upp till två veckor. Om någon produkt du beställt inte finns i lager meddelar vi dig per telefon, sms eller mail.

På Zoo.se så kan du som kund välja en rad olika fraktalternativ. Vi listar dessa alternativ nedan.

Leverans utan kvittens

Väljer du frakt alternativ Hempaket utan kvittens godkänner med detta fraktalternativ att du inte kvitterar leveransen. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet.

Har du portkod så måste du ange den i kassan så att fraktbolaget kommer åt din dörr, annars tas paketet i retur till Zoo.se 

Leverans till ombud

Observera att ditt paket kommer ligga kvar hos ombudet i 14 dagar sedan kommer det att gå i retur till oss. Vi kommer då ta ut en avgift på 200 kr för outlöst paket. 

På Zoo.se så kan du som kund välja en rad olika fraktalternativ. Vi listar dessa alternativ nedan. 

PostNord

• 1-3 vardagar
• Leverans till din adress eller till valt ombud
• Kräver en folkbokföringsadress alternativt korrekt c/o adress
• Ordervärde 0-500 kr = 69 kr / Order
• Ordervärde 500+ kr = 0 kr/Order

Din beställning skickas som paket utan kvittens eller postpaket beroende på paketets vikt, storlek, innehåll och vilket alternativ du väljer i kassan. Till vissa delar av Norrland och Gotland tillkommer det en till två extra leveransdagar med PostNord, denna är inte medräknad i leveranstiden som vi uppger i kassan. Detta rör vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Best Transport

• Hemleverans med bud utan kvittens
• Levereras till angiven adress på vald tid
• Tillgängligt för ca 70% av Sveriges befolkning
• Expressleverans

Klimatkompenserad hemleverans utan kvittens. Lägger du din beställning innan 14.30 får du dina varor samma kväll. Paketet levereras på kvällstid mellan kl 18 och 22 i Stockholmsområdet. Väljer du Best Hemleverans som fraktalternativ godkänner du att inte kvittera leveransen. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet. Har du portkod så måste du ange den i kassan så att de kommer åt din dörr, annars tas paketet i retur till Best terminal och de kommer göra ett nytt leveransförsök nästkommande vardag vilket medför att det tillkommer en avgift på 200 kr.

Best transport expressleverans fungerar endast i städer som listas nedan:

Storstockholm & Uppsala 99kr/order leverans samma kväll.

Övriga Sverige 129kr/order leverans 1-2 dagar.

Budbee

• Expressleverans med bud
• Levereras till angiven adress på vald tid
• Tillgängligt i Stockholm

Levereras med bud hem till dig vardagkvällar kl 17-22. Budbee erbjuder möjligheten att följa bilen i realtid för en mer exakt leveranstid. Mer information om tjänsten hittar du här: www.budbee.com

DHL

• 1-3 vardagar
• Leverans direkt till valt ombud eller till din adress
• Tillgängligt i hela landet

Du väljer själv vilket ombud paketet ska skickas till. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av svensk legitimation samt kolli-ID. Mer information om DHL hittar du här: https://www.logistics.dhl/se-sv/home.html


Hämta i butik

När du lägger din order på hemsidan så kan du välja fraktalternativet ”hämta i butik”.
Vi plockar din order och lägger undan den, sedan kommer du få ett bekräftelsemail från oss när du kan komma och hämta upp din order.

Postbox

Vi kan förnärvarande inte skicka paket till adresser som använder sig av postbox. För att vi ska kunna skicka en order krävs det att vi har en giltig gatuadress.

Spåra paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk
som du kan klicka på för att spåra din försändelse. 

Fri frakt

Frifrakt gäller vid beställning över 500 kr, vissa produkterna omfattas inte av frifrakt, som de produkter där det tillkommer ett frakttillägg. Frakttillägg tillkommer då varan är skrymmande alternativt behöver skickas separat på egen pall.

Outlöst paket

För paket som inte löses ut hos ombud förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakten, expeditions och hanteringsavgift,
för närvarande 200 kronor.

Förseningar

Vid oförutsedda förseningar som kan uppstå, kan leveranstiderna komma att förlängas.
Skulle det uppkomma försening av din leverans eller ett problem uppkommer som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen t.ex. vår leverantörs åtagande till oss kan inte fullföljas. Då kommer Zoo.se’s kundservice att meddela dig detta via e-post. Om du inte är nöjd med nytt leveransdatum så har du som kund alltid rätt att häva ditt köp vid leveransförseningar genom att kontakta oss via epost: ehandel@zoo.se. Skulle väsentliga förseningar av vissa artiklar i ordern uppkomma kan vi komma att dela upp din beställning. Du betalar ingen ytterligare fraktavgift. 
Till vissa delar av Norrland och Gotland tillkommer det en till två extra leveransdagar med PostNord, denna är inte medräknad i leveranstiden som vi uppger i kassan.
Detta rör vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Transportrisker

Zoo.se och vår fraktleverantör ansvara för att dina varor ska komma fram till dig i bästa skick. Detta betyder att vi ansvarar för risken om produkten skadas eller kommer
bort under transporten. Vid transportskada så ska en reklamation göras omgående.
Det är väldigt viktigt vid mottagande av ordern att du inspekterar den ifall den har blivit transportskadad. Om du hämtar ut ditt paket från ett ombud så rekommenderar vi att du gör en anmälan om transportskada hos ombudet och sedan kontaktar vår kundtjänst.
Du kan även göra en reklamation på PostNord hemsida: 
http://www.postnord.se/sv/privat/kundservice/reklamera/Sidor/reklamera.aspx
Du själv ansvarar för att returer till oss kommer fram hela. Du bör spara kvittot så att du kan styrka att varan skickats åter till oss samt att följa försändelsens retur.
Vi kan tyvärr inte skicka frysvaror med lantbrevbärare då det finns en risk att fodret hinner tina innan det kommit fram. Om du lägger en beställning även fast du har lantbrevbärare så ansvarar du för risken att varorna tinar.