Köpvillkor

Priser

Vid beställning från hemsidan så är det de priser som står angivet som gäller, alla priser på Zoo.se är inklusive moms och anges i svenska kronor (SEK). Priserna som anges inkluderar inte fraktavgifter samt betalningsavgifter, utan dessa tillkommer i kassan. Avgifter för frakt tillkommer på köpbelopp under 1000 kr samt tilläggsavgifter för varor som är skrymmande.

Vi reserverar oss för eventuellt tryckfel.

Avtal om köp

Zoo.se ingår endast i avtal med personer som har fyllt 18 år.

Genom att klicka på slutför köp så godkänner du våra köpvilkor. Om du väljer att betala med faktura (Klarna), så genom att fylla i dina uppgifter så godkänner du Klarnas villkor.

När en order är lagd genereras en orderbekräftelse till den angivna mailadressen av Zoo.se’s databas. Detta sker automatiskt och utan en manuell översyn. Detta är ditt kvitto, tänk på att spara orderbekräftelsen som innehåller ditt ordernummer ifall du behöver kontakta vår kundtjänst.

Tänk på att skriva rätt mailadress.

Zoo.se förbehåller sig rätten att rätta till eventuella felaktigheter i pris pga. uppenbart skrivfel, leveranstid etc. i efterhand när din beställning hanteras manuellt av vår personal. 

Zoo.se förbehåller sig rätten att göra ändringar i våra villkor när som helst, alla ändringar som görs i villkoren kommer att synas under våra köpvillkor. Ändringen börjar gälla när du har accepterat våra köpvillkor genom att lägga en ny order. Zoo.se rekommenderar att du håller dig uppdaterad med våra köpvillkor regelbundet för att se om det har uppkommit några nya ändringar.

Betalning

Zoo.se erbjuder en rad olika säkra betallösningar där du kan själv välja hur du vill betala din order.

Vi erbjuder följande betalsätt:

Kortbetalning

Klarna faktura

Delbetalning/Klarna Konto

Kortbetalning:

Vi erbjuder säker kortbetalning med Visa, Mastercard, Diners och American Express. Din kortinformation skickas endast till Auriga ePayment och inlösande bank, krypterad med   SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering. 

Inga kortavgifter tillkommer om du väljer att betala med kort samt att inga kortuppgifter sparas hos oss.

Faktura: 

Fakturan skickas till den angivna mailadressen som användes under genomfört köp och skickas till din e-post när vi har behandlat ordern.

Med Klarna faktura har du 14 dagar på dig att betala från att vi behandlat och skickat din order. Vid beställning mot fakturor gör Klarna en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia via post. Kreditprövningen sker omgående och om en kredit inte beviljas välj ett annat betalsätt (kortbetalning) eller kontakta Klarna.  

Genom att fylla i dina uppgifter så godkänner du Klarnas villkor.

Ingen fakturaavgift tillkommer om du väljer att betala med faktura.

Har du inte kvar din faktura så kan du logga in på mittklarna för at få fram de uppgifter som du behöver för att genomföra din betalning. Här kan du även flytta fram förfallodatumet på fakturan med 10 dagar och även se din köphistorik. Mitt Klarna fungerar endast för privatpersoner inte företag.

Vid faktura frågor så ber vi dig vända till klarnas kundtjänst på telefon eller mail.

Telefon: 08 120 120 10

Mail: info@klarna.se

Om en betalning blir försenad tillkommer det en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning går ärendet vidare till inkasso och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer.

Delbetalning:

Du kan även delbetala din faktura via Klarna Konto.
Kostnad vid delbetalning av fakturan är en uppläggningsavgift på 29 kr, ränta 19,50% samt aviavgift 29 kr per månad. Det minsta beloppet som man kan dela upp till är 50 kr i månaden. Du kan när som helst betala av den resterande skulden till Klarna, då avslutas även ditt konto hos Klarna.

Observera att du endast kan få din leverans till din bokföringsadress när du betalar med Klarna samt att du uppger korrekta och fullständiga personuppgifter.

Om du vill ändra adress så får vi be dig att välja betalsätt kortbetalning.

Kampanjpriser/ Rabattkod/ Presentkort

Zoo.se jobbar kontinuerligt med att erbjuda olika kampanjer. Kampanjen gäller så länge den är aktiv samt för de specifika varor som ingår i kampanjen. Vi på Zoo.se förbehåller oss rätten att avsluta en kampanj.

Vid kampanjer kan det finnas ett begränsat antal du får köpa för kampanjpris. Överstiger din order antalet tillåtna varor för kampanjen gäller ordinarie pris på de resterande över den tillåtna gränsen.

Erbjudanden på specifika varor på webshoppen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

Det går bra att kombinerar rabatter och presentkort. Däremot går det inte att kombinera rabatter med andra rabatter, eller rabatter och redan nedsatta varor.

Genom att följa oss på sociala medier som Facebook & Instagram, så är du alltid först med att ta del av våra erbjudanden. Vi rekommenderar även att du skriver upp dig för att få vårt nyhetsbrev för att inte missa våra kampanjer.

En rabattkod är en kombination av antingen bokstäver eller siffror som ger rabatt på din order. Denna fyller du i kassan och klickar på ”Använd Kod” då dras rabatten i kassan och priserna justeras. Har du inte en rabattkod kan du hoppa över denna ruta.

Vi delar inte ut rabattkoder på begäran.

Beställningsvara

Lagerstatus ”Beställningsvara” är artiklar som finns tillgängliga att beställa i vår webbshop men innebär att varan eventuellt har en längre leveranstid. Leveranstiden kan varierar beroende på leverantör. (Alla leveranstider är preliminära). 

Fryst hundfoder från Emmzo & Vom har en leveranstid på 3-10 arbetsdagar. 
Juwel Akvarium har en leveranstid på 3-10 arbetsdagar. 
Aquael & Red Sea Akvarium har en leveranstid på 3-5 arbetsdagar. 
Aqua Medic Akvarium har en leveranstid på 2-3 veckor. 
Nobby Star System Klösträd har en leveranstid på 3-10 dagar. 
Kattens No1 Klösträd har en leveranstid på 1-3 veckor. 

Förseningar

Vid oförutsedda förseningar som kan uppstå, kan leveranstiderna komma att förlängas.

Skulle det uppkomma försening av din leverans eller ett problem uppkommer som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen t.ex. vår leverantörs åtagande till oss kan inte fullföljas. Då kommer Zoo.se’s kundservice att meddela dig detta via e-post. Om du inte är nöjd med nytt leveransdatum så har du som kund alltid rätt att häva ditt köp vid leveransförseningar genom att kontakta oss via epost: ehandel@zoo.se

Skulle väsentliga förseningar av vissa artiklar i ordern uppkomma kan vi komma att dela upp din beställning. Du betalar ingen ytterligare fraktavgift. 

Till vissa delar av Norrland och Gotland tillkommer det en till två extra leveransdagar med PostNord, denna är inte medräknad i leveranstiden som vi uppger i kassan. Detta rör vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Transportrisker

Zoo.se och vår fraktleverantör ansvara för att dina varor ska komma fram till dig i bästa skick. Detta betyder att vi ansvarar för risken om produkten skadas eller kommer bort under transporten.

Vid transportskada så ska en reklamation göras omgående. Det är väldigt viktigt vid mottagande av ordern att du inspekterar den ifall den har blivit transportskadad. Om du hämtar ut ditt paket från ett ombud så rekommenderar vi att du gör en anmälan om transportskada hos ombudet och sedan kontaktar vår kundtjänst.

Du kan även göra en reklamation på PostNord hemsida

Du själv ansvarar för att returer till oss kommer fram hela. Du bör spara kvittot så att du kan styrka att varan skickats åter till oss samt att följa försändelsens retur.

Frakt

På Zoo.se så kan du som kund välja en rad olika fraktalternativ. Vi listar dessa alternativ nedan.

Hempaket utan kvittens
(Max 35kg / paket)
 

Leveranstid: 1-3 dagar.

Väljer du frakt alternativ Hempaket utan kvittens godkänner med detta fraktalternativ att du inte kvitterar leveransen. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet.

Har du portkod så måste du ange den i kassan så att PostNord kommer åt din dörr, annars tas paketet i retur till Zoo.se.

Ordervärde 0-699 kr = 69 kr / Order
Ordervärde 700-999 = 69 kr/Order
Ordervärde 1000+ kr = 0 kr /Order

Utlämningsställe/ ombud
(Maxvikt 20kg / Paket)
 

Leveranstid: 1-3 dagar.

Ordervärde 0-699kr =69kr/ Order
Ordervärde 700-999kr =49kr/ Order
Ordervärde 1000+ kr  =0kr/ Order

Observera att ditt paket kommer ligga kvar hos ombudet i 14 dagar sedan kommer det att gå i retur till oss. Vi kommer då ta ut en avgift på 200 kr för outlöst paket. 

Till vissa delar av Norrland och Gotland tillkommer det en till två extra leveransdagar med PostNord, denna är inte medräknad i leveranstiden som vi uppger i kassan. Detta rör vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Best Hemleverans utan kvittens
Lägger du din beställning innan 14.30 får du dina varor samma kväll.

Väljer du Best Hemleverans som fraktalternativ godkänner du att inte kvittera leveransen. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat paketet. Har du portkod så måste du ange den i kassan så att posten kommer åt din dörr, annars tas paketet i retur till Zoo.se. Detta alternativ fungerar endast i städer som listas nedan.

Storstockholm & Uppsala 1-50kg 99kr/order leverans samma kväll.
Övriga Sverige 1-50kg 129kr/order leverans 1-2 dagar.

Hämta i butik

När du lägger din order på hemsidan så kan du välja fraktalternativet ”hämta i butik”. Vi plockar din order och lägger undan den, sedan kommer du få ett bekräftelsemail från oss när du kan komma och hämta upp din order.

Postbox

Vi kan förnärvarande inte skicka paket till adresser som använder sig av postbox.

För att vi ska kunna skicka en order krävs det att vi har en giltig gatuadress.

Observera:

När du väljer fraktalternativ ”utan kvittens” så tar varken fraktleverantören eller Zoo.se något ansvar för ordern efter avställning. Alltså under transporten fram till dig så ansvarar vi för försändelsen men när PostNord har lämnat ordern räknas det som kvittens. Om din order skulle försvinna eller skadas efter avställning så har du ingen rätt till ersättning från vare sig PostNord eller Zoo.se. Välj endast detta alternativ om du känner dig trygg med att din försändelse kan stå utanför din dörr innan du har en möjlighet att ta emot den.

Spåra paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse. 

Frifrakt

Frifrakt gäller vid beställning över 1000 kr, vissa produkter omfattas inte av frifrakt, som de produkter med frakttillägg.

Outlöst paket

För paket som inte löses ut hos ombud förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakten, expeditions och hanteringsavgift, för närvarande 200 kronor.

Byten

På Zoo.se administrerar vi inga byten, men du som kund har 14 dagars returrätt. För att byta ut din vara mot en annan, returnerar du enligt våra returvillkor och beställer sedan den vara du vill ha istället.

Du står själv för returfrakten och vi accepterar inte returer via postförskott. Du kan också returnera produkten direkt i butiken, om du tar med följesedeln eller fakturan.

Om du väljer att skicka tillbaka ditt paket till ett utlämningsställe kan Zoo.se inte hämta ut det.

Alla varor som skickas tillbaka till oss skall vara i ursprungsskick samt ha kvar alla etiketter och originalförpackning.

Återköp

Zoo.se följer distansavtalslagen som ger dig rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit dina varor sedan har du som kund 14 dagar på dig att skicka tillbaka returen till oss efter utnyttjandet av ångerrätten. Detta gäller förutsatt att varan återsänds i oanvänt skick, du får självklart undersöka varan för att fastställa dess egenskaper och funktion. Varor som foder, godis, kosttillskott och liknande måste vara i obruten förpackning för att anses oanvänd samt produkter med försegling (tekninsk plombering) måste vara obruten. Vi kan tyvärr inte ta tillbaka frysfoder i retur.

Återbetalning sker inom 14 dagar efter att vi har mottagit din retur. 

När du vill skicka en vara åter så ber vi dig att kontakta vår kundservice och meddela oss om att du vill nyttja ångerrätten, samt om du så önskar kan vi skicka en retursedel till dig via e-post och returfrakten kostar från 69 :- (vikt, storlek & om paketet är skrymmande). Du står själv för returfrakten och vi accepterar inte returer via postförskott samt vi kan inte hämta packet som har anlänt till ett ombud. Du kan också returnera produkten direkt i butiken, om du tar med följesedeln eller fakturan. Fyll i retursedelsblanketten som följde med din order med ditt ordernummer när du skickar varan tillbaka så att vi kan behandla returen snabbare. 

När du returnerar en vara står du för risken när varan skickas åter till oss. Tänk på att paketera in varan ordentligt så att den inte kan skadas under transporten.

Vi önskar att alla varor som skickas tillbaka till oss har kvar alla etiketter, originalförpackning samt manualer om dessa medföljer.

Om varan eller förpackningen har förändrats från ursprungsskick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.

Reklamationer  

I Sverige så har kunder 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen, garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel alltså fel som kom till under produktionen av produkten.

Du som kund ska kontakta vår kundservice om du har fått en defekt vara så fort som möjligt efter att felet upptäckts, en reklamation som görs inom två månader räknas inom skäligtid.

Kontakta vår kundservice på ehandel@zoo.se.

Tänk på att ha ditt ordernummer samt namn när du kontaktar vår kundservice, beskriv felet så utförligt som möjligt på produkten. Därefter skickar vi dig en retursedel. Vi står för fraktkostnaderna. Efter det att vi mottagit reklamationen kommer vi kontakta dig. 

Fabrikationsfel skall konstateras av Zoo.se eller vår underleverantör av produkten, varpå du erhåller fri reparation alternativt ny produkt. Reklamationen gäller inte då vi inte kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv så som normalt slitage och handhavandefel.       

Om du väljer att skicka tillbaka ditt paket till ett utlämningsställe kan Zoo.se inte hämta ut det.

Smakgaranti

Precis som i butiken har vi full smakgaranti på våra foder till hund och katt även i webshoppen! Är du inte nöjd med fodret återsänder du säcken med minst 80% av innehållet till oss inom 30 dagar från det att den mottogs.

För att nyttja smakgarantin måste du kontakta kundservice på ehandel@zoo.se.

Du står själv för returfrakten. Vi accepterar inte smakgarantier via postförskott. Du kan också använda smakgarantin direkt i butiken, om du tar med säcken enl. ovan och följesedeln eller fakturan. 

När du skickar fodret åter är det viktigt att du bifogar dina kontaktuppgifter, du vill nyttja smakgarantin och gärna följesedeln som fanns med i din försändelse för snabbare hantering.

Force Majeure

Vid yttre händelser utanför Zoo.se kontroll t.ex. krig, strejk, myndighetsåtgärd, lagbud, sabotage, naturkatastrof, brand, översvämning, terrorism, tekniska problem fel i el & dataförbindelser eller annan kommunikation och förseningar från underleverantörer som inte kan fullfölja sitt åtagande till oss pga. ovanstående omständigheter som angivits eller liknande händelser.

Under någon av dessa omständigheter så ska vi på Zoo.se informera kunden om åberopad force majeure i början av händelsen och meddela kund när force majeure upphör. Vid force majeure utgörs det en befrielsegrund från att vi på Zoo.se ska betala ut skadestånd och andra påföljder.

Vid dessa omständigheter så förskjuts Zoo.se förpliktelser att fullgöra köpeavtalet fram tills att dessa omständigheter är över eller om det varar mer än två månader så har du som kund och även vi på Zoo.se rätt att häva köpet utan att behöva betala ut skadestånd.

Sekretess

Vid köp registrerar du själv dina personuppgifter genom att registrera dig som kund, i samband vid köp/registrering då godkänner du att Zoo.se lagrar och använder dessa uppgifter för att vi ska kunna fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Vi lämnar aldrig ut dina uppgifter till tredje part, annat än till samarbetspartners vid betalning. Vi dokumenterar även all eventuell kommunikation med dig för att underlätta ditt ärende på bästa sätt.

Du ansvarar själv för att dina personuppgifter är korrekta, och att ingen får åtkomst till dina inloggningsuppgifter.

Du har rätt enligt personuppgiftslagen (PUL) att få tillgång till den information vi registrerar om dig. Om du anser att informationen som vi har sparat om dig är felaktig så kan du begära att vi tar bort den eller korrigera den så att den stämmer. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

För att ta reda på mer om personuppgiftslagen kan du klicka på länken: Personuppgiftslagen

Cookies

På Zoo.se så använder vi oss utav cookies. En cookie är en textfil som skickas från en webbsida till din dator, och används bl.a. för att lagra din inloggningsinformation och kundvagn när du besöker vår webshop.

Genom att godkänna Zoo.se vilkor/integritetpolicy och använda vår hemsida Zoo.se samtycker du till behandlingen av cookies.

Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsaresinställningar, du kan även radera cookies som har lagrats tidigare. Ta hjälp av din webbläsares hjälpsidor för mer information.

För att kunna göra en order från Zoo.se måste din webbläsare acceptera cookies.

För att ta reda på mer om cookies kan du klicka på länken: Mina Cookies

Nyhetsbrev

Genom att registrera dig som kund kommer du automatiskt att få Zoo.se’s nyhetsbrev med de senaste nyheter och fantastiska kampanjer!

Önskar du avsluta prenumerationen på dessa gör du detta enkelt genom att följa länken längst ner i mailet.

Fel & Produktinformation

Vi på Zoo.se reserverarar oss för eventuella fel i produktinformationen samt priser eller övrigt på hemsidan. Bilderna på Zoo.se garanterar inte produktens exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi förbehåller oss rätten att göra justeringar i efterhand på hemsidan utan föregående avisering.

Vi på Zoo.se reserverar oss även mot slutförsäljning, lagerdifferenser, prisjusteringar, ändringar av tekniska specifikationer samt tekniska problem på vår hemsida.

Vi på Zoo.se förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar.

Copyright

Allt innehåll på Zoo.se så som bilder, logotyper, text och grafik tillhör Zoo.se eller våra leverantörer och är skyddat enligt svenska och internationella upphovsrättslagar.