Köpvillkor

Priser

Vid beställning från hemsidan så är det de priser som står angivet som gäller, alla priser på Zoo.se är inklusive moms och anges i svenska kronor (SEK). Priserna som anges inkluderar inte fraktavgifter samt betalningsavgifter, dessa tillkommer i kassan. Se mer information nedan.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel.

Avtal om köp

Zoo.se ingår endast i avtal med personer som har fyllt 18 år.

Genom att klicka på slutför köp så godkänner du våra köpvillkor. Väljer att betala med faktura (Klarna), godkänner du Klarnas villkor genom att fylla i dina uppgifter.

När en order är lagd genereras en orderbekräftelse till den angivna mailadressen av Zoo.se’s databas. Detta sker automatiskt och utan manuell översyn. Detta är ditt kvitto. Tänk på att spara orderbekräftelsen som innehåller ditt ordernummer ifall du behöver kontakta vår kundtjänst.



Zoo.se förbehåller sig rätten att rätta till eventuella felaktigheter i pris pga. uppenbart skrivfel, leveranstid etc. i efterhand när din beställning hanteras manuellt av vår personal.

Zoo.se förbehåller sig rätten att göra ändringar i våra villkor när som helst, alla ändringar som görs i villkoren kommer att synas under våra köpvillkor. Ändringen börjar gälla när du har accepterat våra köpvillkor genom att lägga en ny order. Zoo.se rekommenderar att du håller dig uppdaterad med våra köpvillkor regelbundet för att se om det har uppkommit några nya ändringar.

Betalning

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. När köpet görs (betalas) på distans är det ett distansköp men om varan betalas i butik är det inte ett distansköp. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Vilka betalsätt som erbjuds dig kan variera från butik till butik, men också beroende på vår kreditbedömning. De vanligaste betalningsmetoderna är dock faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert. Fakturan skickas till den angivna mailadressen som användes under genomfört köp och skickas till din e-post när vi har behandlat ordern. Genom att fylla i dina uppgifter så godkänner du Klarnas villkor.

Ingen fakturaavgift tillkommer om du väljer att betala med faktura.

Har du inte kvar din faktura så kan du logga in på Mitt Klarna för att få fram de uppgifter som du behöver för att genomföra din betalning. Här kan du även flytta fram förfallodatumet på fakturan och även se din köphistorik. Mitt Klarna fungerar endast för privatpersoner inte företag.

Vid fakturafrågor så ber vi dig kontakta Klarnas kundtjänst på telefon eller mail.

Telefon: 08-12012010

Mail: info@klarna.se

Om en betalning blir försenad tillkommer det en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning går ärendet vidare till inkasso och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer.

Kampanjpriser/ Rabattkod/ Presentkort

Zoo.se jobbar kontinuerligt med att erbjuda olika kampanjer till våra kunder. Kampanjerna gäller så länge de är aktiva samt för de specifika varor som ingår i kampanjen. Zoo.se förbehåller sig rätten att avsluta en kampanj.

Vid kampanjer kan det finnas ett begränsat antal du får köpa för kampanjpris. Överstiger din order antalet tillåtna varor för kampanjen gäller ordinarie pris på de resterande över den tillåtna gränsen.

Erbjudanden på specifika varor i webbshoppen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.

Däremot går det inte att kombinera rabatter med andra rabatter, eller rabatter och redan nedsatta varor.

Genom att följa oss på sociala medier som Facebook & Instagram, så är du alltid först med att ta del av våra erbjudanden. Vi rekommenderar även att du skriver upp dig för att få vårt nyhetsbrev för att inte missa våra kampanjer.

En rabattkod är en kombination av bokstäver och siffror som ger rabatt på din order. Denna fyller du i kassan och klickar på ”Använd Kod” då dras rabatten i kassan och priserna justeras. Har du inte en rabattkod kan du hoppa över denna ruta.  Vi delar inte ut rabattkoder på begäran.

Beställningsvara

Lagerstatus ”Beställningsvara” är artiklar som finns tillgängliga att beställa i vår webbshop men innebär att varan eventuellt har en längre leveranstid. Leveranstiden kan variera beroende på leverantör. (Alla leveranstider är preliminära). 

• Fryst hundfoder från Emmzo & Vom har en leveranstid på 3-10 arbetsdagar.
• Juwel Akvarium har en leveranstid på 3-10 arbetsdagar.
• Aquael & Red Sea Akvarium har en leveranstid på 3-5 arbetsdagar.
• Nobby Star System Klösträd har en leveranstid på 3-10 dagar.
• Kattens No1 Klösträd har en leveranstid på 1-3 veckor.

Förseningar

Vid oförutsedda förseningar som kan uppstå, kan leveranstiderna komma att förlängas.

Skulle det uppkomma försening av din leverans eller ett problem uppkommer som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen t.ex. vår leverantörs åtagande till oss kan inte fullföljas. Då kommer Zoo.se’s kundservice att meddela dig detta via e-post. Om du inte är nöjd med nytt leveransdatum så har du som kund alltid rätt att häva ditt köp vid leveransförseningar genom att kontakta oss via epost: kundservice@zoo.se



Till vissa delar av Norrland och Gotland tillkommer det en till två extra leveransdagar med PostNord, denna är inte medräknad i leveranstiden som vi uppger i kassan. Detta berör orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Transportrisker

Zoo.se och vår fraktleverantör ansvarar för att dina varor ska komma fram till dig i bästa skick. Detta betyder att vi ansvarar för risken om produkten skadas eller kommer bort under transporten. Om du har valt leverans utan kvittens ansvarar du för paketet när det har levererats till dig.

Vid eventuell transportskada så ska en reklamation göras omgående. Det är väldigt viktigt vid mottagande av ordern att du inspekterar den ifall den har blivit transportskadad. Om du hämtar ut ditt paket från ett ombud så rekommenderar vi att du gör en anmälan om transportskada hos ombudet och sedan kontaktar vår kundtjänst.

Du kan även göra en reklamation på PostNord hemsida

Du ansvarar själv för att returer till oss kommer fram hela. Du bör spara kvittot så att du kan styrka att varan skickats åter till oss samt att följa försändelsens retur.

Vi kan tyvärr inte skicka frysvaror med lantbrevbärare då det finns en risk att fodret hinner tina innan det kommit fram. Om du lägger en beställning även fast du har lantbrevbärare så ansvarar du för risken att varorna tinar.

Leverans & Frakt 

Vid röda dagar samt helgdagar kan leveranstiden bli fördröjd pga. högt tryck hos fraktbolagen.

Om varan du beställt finns i lager skickar vi den vanligtvis inom 1-2 arbetsdagar.

Fraktbolagets leveranstid tillkommer sedan och beror på var i landet du bor. 

Vid leveransproblem vänligen kontakta det fraktbolag som du har valt när du har lagt din order.

Postnord: 0771- 333 310 

DHL: 0771- 345 345

Best transport: Kontakta här

Budbee: Kontakta här

Leverans utan kvittens

Väljer du fraktalternativet Hempaket utan kvittens godkänner du också att du inte kvitterar leveransen. Kvittensen anses ha lämnats när chauffören lämnat av paketet och ansvaret övergår då till mottagaren. 

Har du portkod så måste du ange den i kassan så att fraktbolaget kommer åt din dörr, annars tas paketet i retur till Zoo.se. Har du valt Budbee som leveransalternativ anger du din portkod i en länk som skickas på sms till dig från Budbee. 

Leverans till ombud

Observera att ditt paket kommer att ligga kvar hos ombudet i 7-14 dagar sedan kommer det att gå i retur till oss. Vi kommer då ta ut en avgift på 200 kr för outlöst paket. 

På Zoo.se så kan du som kund välja en rad olika fraktalternativ. Vi listar dessa alternativ nedan.

PostNord
• 1-3 vardagar
• Leverans till din adress eller till valt ombud
• Kräver en folkbokföringsadress alternativt korrekt c/o adress
• Ordervärde 0-500 kr = 69 kr för hemleverans eller 59kr för postombud. /Order
• Ordervärde 500+ kr = 0 kr /Order

Din beställning skickas som paket med kvittens. Önskar du få din leverans utan kvitten kan du göra det valet i en länk postnord skickar till dig i samband med din leverans. Till vissa delar av Norrland och Gotland tillkommer det en till två extra leveransdagar med PostNord, denna är inte medräknad i leveranstiden som uppges i kassan. Detta rör vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Best Transport
• Hemleverans med bud utan kvittens
• Levereras till angiven adress på vald tid
• Tillgängligt för ca 70% av Sveriges befolkning

Klimatkompenserad hemleverans. Paketet levereras på kvällstid mellan kl 18 och 22 i Stockholmsområdet. Väljer du Best Hemleverans som fraktalternativ mottager du ett sms där du kan välja om du önskar mottaga din leverans med eller utan kvittens. Har du portkod så måste du ange den i kassan så att de kommer åt din dörr, annars tas paketet i retur till Zoo.se.
Budbee
• Levereras till angiven adress på vald tid
• Tillgängligt i Större delen av Sverige

Levereras med bud hem till dig vardagkvällar kl 17-22.I vissa områden levererar Budbee även på lördagar. Du kan välja hur du vill ta emot din order. Om du har begärt att paketet lämnas utanför din dörr utan kvittens har du själv ansvar från och med att Budbees chaufför har lämnat din order. Budbee erbjuder möjligheten att följa bilen i realtid för en mer exakt leveranstid. Mer information om tjänsten hittar du här: www.budbee.com

DHL
• 1-3 vardagar
• Leverans direkt till valt ombud eller till din adress
• Tillgängligt i hela landet

Du väljer själv vilket ombud paketet ska skickas till. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning vilket kan påverka leveranstiden. När paketet har kommit fram till ombudet får du en avisering och kan hämta ditt paket med hjälp av svensk legitimation samt kolli-ID. Mer information om DHL hittar du här: https://www.logistics.dhl/se-sv/home.html

Hämta i butik

När du lägger din order på hemsidan så kan du välja fraktalternativet ”hämta i butik” då tillkommer det ingen fraktavgift. Vi plockar din order och lägger undan den, sedan kommer du få ett bekräftelsemail från oss när du kan komma och hämta upp din order. Du ska kunna visa legitimation när du hämtar paketet. Tänk på att kontrollera dina uppgifter så att telefonnummer och e-postadress är uppdaterade.

Postbox

Vi kan för närvarande inte skicka paket till adresser som använder sig av postbox. För att vi ska kunna skicka en order krävs det att vi har en giltig gatuadress.

Skicka varor utan kvittens

När du väljer fraktalternativ ”utan kvittens” så tar varken fraktbolaget eller Zoo.se något ansvar för ordern efter avställning. Under transporten till dig så ansvarar vi för försändelsen men när fraktleverantören har lämnat ordern räknas det som kvitterat. Om din order skulle försvinna eller skadas efter avställning så har du ingen rätt till ersättning från vare sig fraktbolaget eller Zoo.se. Välj endast detta alternativ om du känner dig trygg med att din försändelse kan stå utanför din dörr innan du har en möjlighet att ta emot den.

Spåra paket

När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse. 

Fri frakt

Fri frakt gäller vid beställning över 500 kr, vissa produkter omfattas inte av fri frakt. Detta framgår under produkten på vår hemsida.

Fraktillägg

Frakttillägg tillkommer då varan är skrymmande alternativt behöver skickas separat på egen pall.

Outlöst paket

För paket som inte löses ut hos ombud förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakten, expeditions och hanteringsavgift, för närvarande ligger den avgiften på 200 kronor.

Byten

På Zoo.se administrerar vi inga byten, du som kund har 14 dagars ångerrätt. För att byta ut din vara mot en annan, returnerar du enligt våra returvillkor och beställer sedan den vara du vill ha istället.

Du står själv för returfrakten och vi accepterar inte returer via postförskott. Du kan också returnera produkten direkt i butiken, om du medtar orderbekräftelse eller fakturan.

Om du väljer att skicka tillbaka ditt paket till ett utlämningsställe kan Zoo.se inte hämta ut det.

Alla varor som skickas tillbaka till oss skall vara i ursprungsskick samt ha kvar alla etiketter och originalförpackning. Om varan eller förpackningen har förändrats från ursprungsskick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. Om varan helt saknar originalförpackning eller manualer kan vi inte ta varan i retur.

Återköp

Zoo.se följer distansavtalslagen som ger dig rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit dina varor, sedan har du som kund 14 dagar på dig att skicka tillbaka returen till oss efter utnyttjandet av ångerrätten. Detta gäller förutsatt att varan återsänds i oanvänt skick, du får självklart undersöka varan för att fastställa dess egenskaper och funktion. Varor som foder, godis, kosttillskott och liknande måste vara i obruten förpackning för att anses oanvänd samt produkter med försegling (teknisk plombering) måste vara obruten. Vi kan tyvärr inte ta frysfoder i retur.

Återbetalning sker inom 14 dagar efter att vi har mottagit din retur.

När du vill skicka en vara åter så ber vi dig att kontakta vår kundservice och meddela oss om att du vill nyttja ångerrätten. Då skicka en retursedel till dig via e-post och returfrakten kostar från 69 :-. Du står själv för returfrakten och vi accepterar inte returer via postförskott. Du kan också returnera produkten direkt i butiken, om du tar med orderbekräftelsen eller fakturan. Fyll i returblanketten som följde med din order med ditt ordernummer eller använd er av konsumentverkets standardblankett.

När du returnerar en vara står du för risken när varan skickas åter till oss. Tänk på att paketera in varan ordentligt så att den inte kan skadas under transporten.

Reklamationer  

I Sverige har kunder 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen, garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel alltså fel som tillkommit under produktionen av produkten.

Du som kund ska kontakta vår kundservice om du har fått en defekt vara så fort som möjligt efter att felet upptäckts, en reklamation som görs inom två månader räknas inom skälig tid.

Kontakta då vår kundservice på kundservice@zoo.se.

Tänk på att ha ditt ordernummer samt namn tillgängligt när du kontaktar vår kundservice, beskriv felet så utförligt som möjligt på produkten. Därefter skickar vi dig en retursedel. Vi står för fraktkostnaderna. Efter det att vi mottagit reklamationen kommer vi kontakta dig.

Fabrikationsfel skall konstateras av Zoo.se eller vår underleverantör av produkten, varpå du erhåller fri reparation alternativt ny produkt eller pengarna tillbaka. Reklamationen gäller inte då vi inte kan hitta något fel på produkten eller då kunden har orsakat skadan själv så som normalt slitage och handhavandefel.

Garanti/Reklamation Hundleksaker

Alla hundar är individer och de har olika fantastiska förmågor av att tugga/bita sönder det mesta så som skor, mattor, strumpor, barnens leksaker, vantar och kläder osv. som vi alla vet. Därför kan vi tyvärr inte ge någon garanti på hundleksaker/tuggleksaker för hund då de är förbrukningsvaror. Garantin på hundleksakerna gäller endast om det är ett fabrikationsfel, dvs fabrikationsfel och alltså ej om hunden har bitit sönder leksaken. 

Smakgaranti

Precis som i butiken har vi full smakgaranti på våra foder till hund och katt även i webbshoppen! Är du inte nöjd med fodret återsänder du säcken med minst 80% av innehållet till oss inom 30 dagar från det att den mottogs.

För att nyttja smakgarantin måste du kontakta kundservice på kundservice@zoo.se.

Du står själv för returfrakten. Vi accepterar inte smakgarantier via postförskott. Du kan också använda smakgarantin direkt i butiken, om du tar med säcken enl. ovan samt orderbekräftelse eller faktura.

När du skickar tillbaka fodret är det viktigt att du bifogar dina kontaktuppgifter samt ordernummer och beskriver att du vill nyttja smakgarantin.

Force Majeure

Vid yttre händelser utanför Zoo.se´s kontroll t.ex. krig, strejk, myndighetsåtgärd, lagbud, sabotage, naturkatastrof, brand, översvämning, terrorism, tekniska problem fel i el & dataförbindelser eller annan kommunikation och förseningar från underleverantörer som inte kan fullfölja sitt åtagande till oss pga. ovanstående omständigheter som angivits eller liknande händelser.

Under någon av dessa omständigheter så ska vi på Zoo.se informera kunden om åberopad force majeure i början av händelsen och meddela kund när force majeure upphör. Vid force majeure utgörs det en befrielsegrund från att vi på Zoo.se ska betala ut skadestånd och andra påföljder.

Vid dessa omständigheter så förskjuts Zoo.se förpliktelser att fullgöra köpeavtalet fram tills att dessa omständigheter är över eller om det varar mer än två månader så har du som kund och även vi på Zoo.se rätt att häva köpet utan att behöva betala ut skadestånd.

Integritetspolicy & GDPR

Vi på Zoo.se värnar om din personliga integritet och skulle till exempel aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag. I vår integritetspolicy har vi utförligt beskrivit hur vi sparar och analyserar personuppgifter.

Vid köp registrerar du själv dina personuppgifter genom att registrera dig som kund, i samband vid köp/registrering då godkänner du att Zoo.se lagrar och använder dessa uppgifter för att vi ska kunna fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. Du ansvarar själv för att dina personuppgifter är korrekta och att ingen får åtkomst till dina inloggningsuppgifter.

För mer information om Zoo.se integritetspolicy och cookies läs här.

Cookies

På Zoo.se så använder vi oss utav cookies. En cookie är en textfil som skickas från en webbsida till din dator, och används bl.a. för att lagra din inloggningsinformation och kundvagn när du besöker vår webbshop.

Genom att godkänna Zoo.se villkor/integritetpolicy och genom användning av vår hemsida samtycker du till behandlingen av cookies.

Om du inte accepterar att cookies används kan du stänga av cookies i din webbläsares inställningar. Du kan även radera cookies som tidigare har lagrats. Ta hjälp av din webbläsares hjälpsidor för mer information.

För att kunna göra en order från Zoo.se måste din webbläsare acceptera cookies.

För att ta reda på mer om cookies kan du klicka på länken: Mina Cookies

Nyhetsbrev

Genom att registrera dig som kund kommer du automatiskt att få Zoo.se’s nyhetsbrev med de senaste nyheterna och fantastiska kampanjer!

Önskar du avsluta prenumerationen på dessa gör du detta enkelt genom att följa länken längst ner i mailet.

Fel & Produktinformation

Vi på Zoo.se reserverarar oss för eventuella fel i produktinformationen, priser eller övrigt på hemsidan. Bilderna på Zoo.se garanterar inte produktens exakta utseende och beskaffenhet. Vi förbehåller oss rätten att göra justeringar i efterhand på hemsidan utan föregående avisering.

Vi på Zoo.se reserverar oss även mot slutförsäljning, lagerdifferenser, prisjusteringar, ändringar av tekniska specifikationer samt tekniska problem på vår hemsida.

Vi på Zoo.se förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar.

Copyright

Allt innehåll på Zoo.se så som bilder, logotyper, text och grafik tillhör Zoo.se eller våra leverantörer och är skyddat enligt svenska och internationella upphovsrättslagar.