FAQ

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Här listar vi vanliga frågor och svar. Om du ändå inte finner det svar du söker här nedan kan du alltid kontakta vår duktiga kundtjänst på e-post eller per telefon, ha gärna ditt ordernummer nära till hands när du kontaktar oss.

Telefonnummer: 08-280740
Öppettider mån-fre: 10:00-17:00
E-post: ehandel@zoo.se
Mail besvaras inom 48 timmar.

Hur gör jag en beställning?
För att göra en beställning går du in på vår hemsida och klickar ”köp” på valda produkter, dessa kommer att hamna i ”varukorgen”. För att slutföra ditt köp går du vidare till ”kassan” där dina valda produkter kommer att synas, därefter väljer du lämpligt betal- och leveransalternativ.

Kan jag ringa in en beställning?
Om du har problem med att lägga din beställning kan du kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 08-280740 så hjälper dom dig där. Vi kan tyvärr inte göra beställningen åt dig, men självklart kan vi vägleda dig genom ditt köp.

Hur avbeställer jag min order?
Kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 08-280740 eller per mejl ehandel@zoo.se om du vill avbryta din order.

Hur ändrar jag min order?
Kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 08-280740 så hjälper vi dig.

Vilka länder levererar ni till?
I dagsläget så levererar vi endast till Sverige.

Vilka olika leveransmöjligheter har jag?
För att se vilka leveransmöjligheter du har fyller du i dina uppgifter i kassan. Därefter kommer de alternativ som fungerar för dig att dyka upp där automatiskt.

Erbjuder ni fri frakt?
Fri frakt alternativ gäller vid beställningar över 500 kr, vissa produkter omfattas dock inte av fri frakt då det tillkommer ett frakttillägg. Fraktillägg tillkommer då varan är skrymmande, alternativt behöver skickas separat på egen pall.

När får jag min orderbekräftelse?
När du lägger en order på vår hemsida skickar vi automatiskt ut en orderbekräftelse till din angivna e-post. Det är viktigt att ange rätt e-postadress. Om du inte har fått en bekräftelse på mail så har du antingen angivit en fel mailadress eller så har ordern inte gått igenom. Vänligen kontakta vår kundtjänst för att se om din order har gått igenom.

Jag betalade med kort, när dras pengarna från mitt konto?
Pengarna dras ifrån ditt konto i samband med att vi skickar din order.

Varför kan jag inte betala med kort?
Orsaken till detta kan vara att du har för lite pengar på ditt konto. Om det inte beror på detta så kontakta din bank för mer hjälp.

Vad gör jag om jag har fått fel pris/rabatt på en vara?
Om du har fått fel pris/rabatt på en vara vänligen kontakta oss på telefon eller per mejl så hjälper vi dig vidare där. Ha gärna ordernummer nära till hands.

När kommer mina varor?
När dina varor kommer beror på vilket leveransalternativ du har valt, för mer info kring de olika alternativen se zoo.se/leverans.
Förutsatt att alla varor du beställt finns i laget skickar vi din order inom 1-3 arbetsdagar (1-2 vardagar tillkommer utöver detta för kunder med lantbrevbärare). Skulle något vara tillfälligt slut skickar vi dit paket så fort varan finns åter i lager.

Hur vet jag om min beställning har gått igenom?
I samband med ditt köp får du en orderbekräftelse skickad till din mejl.

Vad gör jag om min leverans är försenad?
Vid oförutsedda förseningar som kan uppstå, kan leveranstiderna komma att förlängas.

Skulle det uppkomma försening av din leverans eller ett problem som gör det omöjligt för oss att fullfölja beställningen, t.ex. att vår leverantörs åtagande till oss inte kan fullföljas. Då kommer Zoo.se’s kundservice att meddela dig detta via e-post. Om du inte är nöjd med nytt leveransdatum har du som kund alltid rätt att häva ditt köp vid leveransförseningar genom att kontakta oss via epost: ehandel@zoo.se.

Skulle väsentliga förseningar av vissa artiklar i ordern uppkomma kan vi komma att dela upp din beställning. Du betalar ingen ytterligare fraktavgift. 

Till vissa delar av Norrland och Gotland tillkommer det en till två extra leveransdagar med PostNord, denna är inte medräknad i leveranstiden som vi uppger i kassan. Detta berör orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98.

Kan jag få min beställning redan samma dag?
Om du väljer Best Transport och lägger din order före kl. 14.30 samma dag så kan du få dina varor redan samma kväll. Paketet levereras samma kväll mellan 18 och 22 i Stockholmsområdet. För mer info se zoo.se/leverans.

Kan jag spåra mitt paket?
När din order skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.

Kan jag delbetala mina varor?

Om du väljer Klarna som betalningsalternativ kan du sedan gå vidare och välja att ”dela upp” din betalning eller så väljer du Klarna Konto, för mer info se Klarnas hemsida www.klarna.com/se/kundservice/.

Jag har mottagit en påminnelse men redan betalat fakturan. Hur gör jag?

Vänligen kontakta Klarna eller besök deras hemsida: www.klarna.com/se/kundservice/.

Jag har fått en påminnelse på min faktura men jag har redan skickat tillbaka varan. Hur gör jag?

Har du Klarna-konto eller Klarna-appen kan du själv förlänga sista betaldag. Vi rekommenderar att du alltid gör detta när du returnerar en vara. Fakturan kommer att justeras när paketet kommit i retur till oss.

Jag har inte fått min faktura?

Om du inte mottagit en faktura vänligen kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 08-280740 eller per mejl ehandel@zoo.se.

Hur returnerar jag mina varor?

Vi kan maila en returfraksedel som du skriver ut och sätter på paketet. Returen kostar från 69 kronor och lämnas in på närmsta utlämningsställe Posten. Skriv en kommentar med returorsak. För en returfraktsedel, vänligen ring eller maila till oss.
Som kund står du själv för returfrakten och vi accepterar inte returer via postförskott. Du kan också returnera produkten direkt i butiken om du tar med följesedeln eller fakturan.
Om du väljer att skicka tillbaka ditt paket till ett utlämningsställe kan Zoo.se inte hämta ut det.
Alla varor som skickas tillbaka till oss skall vara i ursprungsskick samt ha kvar alla etiketter och originalförpackning. Om varan eller förpackningen har förändras från ursprungsskick kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.

Hur länge kan jag ångra mitt köp?

Zoo.se följer distansavtalslagen som ger dig rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit dina varor, sedan har du som kund 14 dagar på dig att skicka tillbaka returen till oss efter utnyttjandet av ångerrätten.

Kan jag returnera en vara till er butik som jag köpt online?

Ja det går bra. Prata med butikspersonalen så hjälper dom dig. Om inte e-handelspersonal är på plats sker återbetalningsprocessen så fort någon från den avdelningen är på plats. Ta med din orderbekräftelse.

Hur lång tid tar det att få en återbetalning vid en retur?

Från det att vi tagit emot din retur sker återbetalning normalt sätt inom några arbetsdagar.

Hur reklamerar jag en vara?

I Sverige så har kunder 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen, garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel alltså fel som tillkommit under produktionen av produkten. Du som kund ska kontakta vår kundservice om du har fått en defekt vara så fort som möjligt efter att felet har upptäckts. En reklamation som görs inom två månader räknas som inom ”skälig tid”. Kontakta då vår kundservice på mejl: ehandel@zoo.se.
Tänk på att ha ditt ordernummer samt namn lättillgängligt när du kontaktar vår kundservice, beskriv felet så utförligt som möjligt på produkten. Därefter skickar vi dig en retursedel. Vi står för fraktkostnaderna. Efter det att vi mottagit reklamationen kommer vi kontakta dig.
Fabrikationsfel skall konstateras av Zoo.se eller vår underleverantör av produkten, varpå du erhåller fri reparation alternativt ny produkt eller pengarna tillbaka. Reklamationen gäller inte då vi inte kan hitta något fel på produkten eller då kunden själv har orsakat skadan såsom normalt slitage och handhavandefel.
Om du väljer att skicka tillbaka ditt paket till ett utlämningsställe kan Zoo.se inte hämta ut det.

Jag har mottagit en felaktig vara, hur gör jag?

Om du har mottagit en felaktig vara kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 08-280740 eller mejla oss på ehandel@zoo.se

Jag har mottagit en ofullständig leverans, hur gör jag?

Om du har mottagit en okomplett order kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 08-280740 eller mejla oss på ehandel@zoo.se

Hur länge ligger mitt paket kvar hos ombudet?

14 dagar.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

För paket som inte löses ut hos ombud förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnaderna för returfrakten, expeditions och hanteringsavgiften är för närvarande 200 kr.

Vad gör jag om jag har fått en trasig försändelse?

Zoo.se och vår fraktleverantör ansvarar för att dina varor ska komma fram till dig i bästa skick. Detta betyder att vi ansvarar för risken om produkten skadas eller kommer bort under transporten.
Vid eventuell transportskada så ska en reklamation göras omgående. Det är väldigt viktigt att du vid mottagande av ordern inspekterar att ditt paket inte har blivit transportskadat. Om du hämtar ditt paket från ett ombud så rekommenderar vi att du gör en anmälan om transportskada hos ombudet och sedan kontaktar vår kundtjänst.
Maila gärna bild, ordernummer och en kort beskrivning av skadan, så får du svar på hur vi löser problemet.
Du själv ansvarar för att returer till oss kommer fram hela. Du bör spara kvittot så att du kan styrka att varan skickats åter till oss samt att följa försändelsens retur.

ÖVRIGA FRÅGOR
Har ni smakgaranti?
Precis som i butiken har vi full smakgaranti på våra foder till hund och katt även i webbshoppen. Är du inte nöjd med fodret återsänder du säcken med minst 80% av innehållet till oss inom 30 dagar från det att den mottogs.

För att nyttja smakgarantin måste du kontakta kundservice på ehandel@zoo.se

Du står själv för returfrakten. Vi accepterar inte smakgarantier via postförskott. Du kan också använda smakgarantin direkt i butiken, om du tar med säcken enl. ovan samt följesedeln eller fakturan. 

När du skickar tillbaka fodret är det viktigt att du bifogar dina kontaktuppgifter, beskriver att du vill nyttja smakgarantin samt att du gärna ska skicks med följesedeln som fanns med i din försändelse - för snabbare hantering.

Hur lång är garantin?
Garantin är olika beroende på vilken produkt du har köp, för mer information se detaljerad beskrivning under varje produkt. Enligt konsumentköplagen har du alltid 3 års reklamationsrätt. Garantin täcks då endast av fabrikationsfel som tillkommit under produktionen av produkten.

Har ni något bonussystem?

I dagsläget har vi inget bonussystem, men vi jobbar på att utveckla ett. Håll utkik!

Jag behöver hjälp med val av produkt, vart vänder jag mig?

Om du behöver råd inför ditt köp kontakta vår duktiga butikspersonal på telefonnummer 08-280740 mellan kl. 10:00-20:00 på vardagar och kl. 10:00-18:00 på helgdagar.

Hur anmäler jag mig till ert nyhetsbrev?

Genom att du registrerar dig som kund kommer du automatiskt att få Zoo.se’s nyhetsbrev med de senaste nyheterna och fantastiska kampanjer.

Hur avanmäler jag mig gällande nyhetsbrevet?

I varje nyhetsutskick finns det en länk längst ner där du kan välja att avanmäla dig.

Hur gör jag om jag har en rabattkod?

Om du har en rabatt/kampanjkod fyller du i den i slutet av din beställning i kassan. Där finns ett angivet fält för kampanjkod.

Jag har hittat fel på hemsidan, hur meddelar jag dessa?

Om du hittar fel på vår hemsida får du gärna kontakta oss på info@zoo.se, märk mejlet med ”fel på hemsidan” så ska vi försöka ordna problemet så snart som möjligt.

Kan ni sponsra mitt djur?

Om du är intresserad av ett sponsringssamarbete kan du kontakta oss på info@zoo.se och märka mejlet med sponsringsförfrågan. Vi återkopplar till alla i mån av tid.

Jag saknar en produkt i ert sortiment, kan ni ta in den?

Ifall du saknar en produkt och önskar att vi ska ta in den, skicka in ditt önskemål till info@zoo.se och märk mejlet med ”önskad produkt”.

Vart kan jag få information om erbjudanden och kampanjer?

Håll dig uppdaterad via våra sociala medier eller nyhetsbrev. Där presenteras erbjuden och kampanjer, även tävlingar och VIP-erbjudanden dyker upp där.